Η 4η ενότητα " Το Βυζαντινό κράτος και οι γειτονικοί λαοί" ολοκληρώνεται
με το κεφ. 22 "Φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις με τους Βούλγαρους και τους Ρώσους".
Ο τίτλος και ο προοργανωτής του μαθήματος λειτουργούν ως αφόρμηση για τη διδασκαλία του νέου μαθήματος.
Εναλλακτικά γίνεται δραματοποίηση της ιστορίας - παραμύθι "Κύριλλος και Μεθόδιος" του προηγούμενου μαθήματος. Πρόκειται για την είσοδο στη Μοραβία των δυο αδερφών ιεραποστόλων από τη Θεσσαλονίκη και τη συνάντησή τους με τον Σλάβο βασιλιά Ρατισλάβο (862 μ.Χ.).
Εδώ τίθενται ερωτήματα για την ανάκληση των όσων διδαχτήκαμε στο κεφ. 21.
Για την ορθότερη αίσθηση της ιστορικής συνέχειας στη Βυζαντινή ιστορία δείτε εδώ.
Τώρα δίνεται το σχεδιάγραμμα του μαθήματος. Κάνε κλικ εδώ.
Πηγή: Γρ. Ζερβός
Αφού γίνει κατά ομάδες η διαπραγμάτευση του μαθήματος ( κείμενο 1 - οι Βούλγαροι και 2. οι Ρώσοι) δημοσιεύουμε στον πίνακα της τάξης λέξεις - κλειδιά και πλαγιότιτλο κάθε παραγράφου.
Υπάρχει η δυνατότητα ή να γίνει ανάγνωση του μαθήματος από τον δάσκαλο ή
για τον Νικηφόρο τον Α΄ (που σκοτώθηκε στη μάχη της Πλίσκα το 811 μ.Χ. εδώ ) εδώ
τον Νικηφόρο Φωκά (που ζήτησε τη βοήθεια των Ρώσων εναντίον των Βουλγάρων) εδώ
τον Ιωάννη Τσιμισκή (που πολέμησε τους Ρώσους και τους ανάγκασε να αποσυρθούν) εδώ.
Πηγή: byzantium.xronikon.com
Προσοχή:
Δεν κάνουμε κλικ σε τυχόν διαφημίσεις ή σε ό,τι άλλο εμφανίζεται σε υπερσυνδέσμους που περιέχουν ψηφιακό υλικό για το μάθημα μας! Έτσι δείχνουμε πόσο ώριμοι είμαστε, ότι έχουμε αυτοέλεγχο και ότι μπορούν να μας εμπιστεύονται ο δάσκαλός μας και οι γονείς μας!!
Ευχαριστώ για την κατανόηση, παιδιά!
Η Κωνσταντινούπολη, μια πόλη που πολλοί ήθελαν να την κατακτήσουν. Πολιορκήθηκε πολλές φορές. Γι΄αυτό έπρεπε να αντέχει σε αποκλεισμούς. Να μην της λείπουν τροφές και νερό.
Γίνε ερευνητής της. Δες τα δυο παρακάτω βίντεο για την υπόγεια Πόλη.
Πηγή: YouTube ( History Channel)
Πώς εμπλέκονται οι Σέρρες σε όλα αυτά που συμβαίνουν κατά τη Βυζαντινή περίοδο;
Διάβασε το αρχείο αυτό. Κάνε κλικ στο αρχείο 22.6.__-_.doc
Γράφει για μια μάχη που έγινε στο Δημητρίτσι Σερρών το 1185 μ.Χ.
Πηγή: serrestoown .gr
Δεν ξεχνάμε πως η ιστορία "γράφεται" από τους νικητές.
Γι΄αυτό, όταν διαβάζουμε κάτι ελέγχουμε την αξιοπιστία, την αντικειμενικότητα και τον συντάκτη της πηγής. Τη διασταυρώνουμε με άλλες ιστορικές πηγές, αν είναι δυνατό και από άλλες γλώσσες για να έχουμε σφαιρική όσο το δυνατον αμερόληπτη, απροκατάληπτη γνώση και άποψη.
Λέτε να γίνει κάποιος από εσάς Βυζαντινολόγος;
Το ίδιο μάθημα σε τρεις παρουσιάσεις . Πηγή: Πέτρος Σαμούχος.
Θυμάστε τον... "εκατομμυριούχο", το παιχνίδι που έκανε πάταγο στο Ε΄2 ;
Ώρα να το ξαναπαίξουμε!!
Κάνε κλικ εδώ. (το είχαμε πρωτοδημοσιεύσει, όταν είχαμε κάνει το κεφ. 18 )
Για αξιολόγηση δες το φυλλάδιο που ακολουθεί. Είναι επαναληπτικές ερωτήσεις που κάθε φορά μιαμόνο απάντηση απο τις αναγραφόμενες είναι η σωστή. Τι λέτε;
Είναι πολύ περιεκτικό το μάθημα με πολλά γεγονότα!! Μπράβο, Άλκη, για την προσπάθεια! Το ψηφιακό υλικό που είναι αναρτημένο (περίληψη, ακρόαση, ερωτήσεις, κουίζ κ.τ.λ.) βοηθούν στην κατανόηση του μαθήματος. Μπράβο σε όλο το Ε΄2 ! Ας ευλογήσουμε τα γένια μας! Δηλ. ας παινέψουμε το..."σπίτι" μας, το Ε΄2! Χα χα χα! Υ.Γ. Ας γράφουμε με μικρά γράμματα Ευχαριστώ.
Μου έκανε εντύπωση η παραβίαση των συμφωνιών που έκλειναν τα κράτη με αποτέλεσμα τον..πόλεμο! Θα τα ξαναδιδαχτείτε στη Β΄Γυμνασίου! Παιδιά, δώστε βάση στην περίληψη που σας έδωσα και στους πλαγιότιτλους κάθε παραγράφου.