«Δραστηριότητες με νοερούς υπολογισμούς - Παιδαγωγικές και Διδακτικές προεκτάσεις»
Οι νοεροί υπολογισμοί είναι ένα από τα τρία εργαλεία, τα οποία χρησιμοποιούν συνήθως οι άνθρωποι, όταν θέλουν να επιλύσουν καθημερινά προβλήματα (τα άλλα δύο εργαλεία είναι οι αριθμομηχανές-κομπιουτεράκια και το χαρτί με το μολύβι). Οι νοεροί υπολογισμοί είναι η διαδικασία του υπολογισμού με ακρίβεια ενός αριθμητικού αποτελέσματος χωρίς τη βοήθεια κάποιου εξωτερικού μέσου υπολογισμού ή γραφής. Έρευνες έχουν δείξει ότι ο δάσκαλος θα πρέπει να οδηγεί τα παιδιά σε διδακτικές καταστάσεις που θα προέρχονται από την καθημερινή τους ζωή, να γνωρίζει τις προϋπάρχουσες γνώσεις, τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και να παρέχει «ευελιξία» στις στρατηγικές που θα ακολουθούν τα παιδιά στην επίλυση των προβλημάτων – πράξεων. Η πειραματική διδασκαλία, πραγματοποιήθηκε με την προτροπή και εποπτεία του καθηγητή κ. Λεμονίδη και εφαρμόστηκε στο Πρότυπο Πειραματικό Δ. Σ. Σερρών «Κωνσταντίνος Καραμανλής» και το δείγμα αποτέλεσαν οι 18 μαθητές της Α΄2 τάξης. Ο στόχος της διδασκαλίας ήταν να οδηγήσει τους μαθητές προοδευτικά από τις στρατηγικές υπολογισμού με αντικείμενα προς στρατηγικές πιο αφηρημένες, τις νοερές στρατηγικές. Βασικό εποπτικό υλικό-εργαλείο ήταν το δίχρωμο κομπολόι το οποίο αποτελούνταν από 20 χάντρες (ανά 5 ήταν διαφορετικού χρώματος). Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στην Κενή Αριθμητική Γραμμή που αποτέλεσε ένα χρήσιμο εργαλείο για τη μάθηση των νοερών στρατηγικών στην πρόσθεση και αφαίρεση. Ο δάσκαλος κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας ζητούσε από τους μαθητές να εξηγήσουν τον τρόπο με τον οποίο υπολόγιζαν το αποτέλεσμα (μεταγνωστική διαδικασία). Συμπερασματικά, η κατάκτηση των μαθηματικών εννοιών μέσω της χρήσης των στρατηγικών των νοερών υπολογισμών απόκτησε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους μαθητές.