Δραστηριότητα 2η: «Το ατελιέ μου η Ευρώπη»

Η δεύτερη δραστηριότητα έλαβε δράση στο πλαίσιο του μαθήματος των καλλιτεχνικών και πραγματοποιήθηκε από την υπεύθυνη εκπαιδευτικό του μαθήματος σε συνεργασία με την υπεύθυνη του προγράμματος και ολοκληρώθηκε σε πέντε διδακτικές ώρες αλλά και επιπλέον ώρες εκτός σχολικού ωραρίου. Σκοπός της δεύτερης δραστηριότητας ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές τους ζωγράφους της Ευρώπης και να δημιουργήσουν το δικό τους καλλιτεχνικό έργο, το οποίο θα ενσωματωνόταν σε έναν ενιαίο πίνακα.

Οι επιμέρους στόχοι της δεύτερης δραστηριότητας ήταν οι μαθητές/τριες:

  • Να αναπτύξουν μια «ευαισθησία» απέναντι σε κάθε καλλιτεχνική δημιουργία.
  • Να αναπτύξουν μια καλλιτεχνική κουλτούρα.
  • Να γνωρίσουν και να εξερευνήσουν τα χαρακτηριστικά των κύριων καλλιτεχνικών ρευμάτων και τους σπουδαιότερους εκφραστές τους στον Ευρωπαϊκό χώρο.
  • Να κατανοήσουν την αξία των ΤΠΕ για την αναζήτηση πληροφοριών και να διευρύνουν τη χρήση τους εντάσσοντάς τες στις δραστηριότητές τους.
  • Να συνειδητοποιήσουν την αξία της συνεργασίας και της από κοινού προσπάθειας.
  • Να χρησιμοποιούν την τέχνη ως πηγή έμπνευσης και να εκφράζονται μέσα από αυτή.
  • Να βιώσουν την «ελευθερία» που σου παρέχει κάθε καλλιτεχνική έκφραση.
  • Να ανακαλύψουν και να επιλέξουν τα υλικά που τα βοηθούν να εκφραστούν καλύτερα.
  • Να αντλούν ευχαρίστηση από την ομαδική εργασία.

 

Περιγραφή Δραστηριότητας: Με αφορμή τους πίνακες ζωγραφικής, που κοσμούν τους τοίχους του σχολείου, ξεκίνησε μία συζήτηση σχετικά με τους ζωγράφους της Ευρώπης. Σε πρώτη φάση ζητήθηκε από τα παιδιά να αναφέρουν ποιους ζωγράφους γνώριζαν, αν ήξεραν κάποιο έργο τους ή ποιο ήταν το αγαπημένο τους θέμα.

 

Αφού καταγράφηκαν οι απόψεις των μαθητών, στην αίθουσα των Η/Υ τους ανατέθηκε να επιλέξουν έναν από τους ζωγράφους που αναφέρθηκαν και να αναζητήσουν βιογραφικά τους στοιχεία, πληροφορίες για το έργο τους αλλά και τους πιο χαρακτηριστικούς τους πίνακες, τους οποίους και εκτύπωσαν.

Στη συνέχεια παρουσίασαν τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους και παρατηρώντας τα έργα του εκάστοτε ζωγράφου η ομάδα εξήγαγε συμπεράσματα για τα κύρια χαρακτηριστικά του κάθε ζωγράφου καθώς και για τα καλλιτεχνικά ρεύματα που επηρέασαν το έργο τους. Κατόπιν συλλογικής απόφασης επέλεξαν τους κύριους εκφραστές διάφορων καλλιτεχνικών ρευμάτων και ένα έργο, το οποίο θεωρούν ότι χαρακτηρίζει τον καθέναν από αυτούς.

 

Αφού δημιουργήθηκε μια λίστα καλλιτεχνών και πινάκων, ο κάθε μαθητής ανέλαβε να αναπαράγει με δικό του τρόπο ολόκληρο ή τμήμα ενός πίνακα που έτυχε κατόπιν κλήρωσης (βλέπε εικόνα 2 στο Παράρτημα Α). Τα παιδιά επέλεξαν τα υλικά τους και εργάστηκαν είτε μεμονωμένα είτε σε ζευγάρια.

to atelie moy h ebropi 4     to atelie moy h ebropi 5  to atelie moy h ebropi 6

 

Εικόνα 2: Τα παιδιά ζωγραφίζουν πίνακες μεγάλων ευρωπαίων ζωγράφων

 

Οι ζωγράφοι που επιλέχθηκαν ήταν οι εξής:

  1. 1.Μιχαήλ Άγγελος (Ιταλία) [31]
  2. 2.Πάμπλο Πικάσο (Ισπανία) [32]
  3. 3.Βίνσεντ βαν Γκογκ (Ολλανδία) [33]
  4. 4.Αλέκος Φασιανός (Ελλάδα) [34]
  5. 5.Γκούσταφ Κλιμτ (Αυστρία) [35]
  6. 6.Ρενέ Μαγκρίτ (Βέλγιο) [36]
  7. 7.Πωλ Γκωγκέν (Γαλλία) [37]
  8. 8.Πάουλ Κλέε (Γερμανία) [38]
  9. 9.Νταιρέν Αντρέ (Γαλλία) [39]
  10. 10.Άντερς Ζορν (Σουηδία) [40]

 

Τα έργα των μαθητών συνέθεσαν έναν ομαδικό πίνακα, ο οποίος δημιουργήθηκε με την τεχνική του κολάζ στο power point, με τίτλο «Καλλιτεχνική Ένωση» (βλέπε εικόνα 1 στο Παράρτημα Α) .

Οι πληροφορίες οι οποίες συλλέχθηκαν σχετικά με το βίο και το έργο των ζωγράφων, τα ζωγραφικά ρεύματα από τα οποία επηρεάστηκαν καθώς και σχετικά videos, τα οποία αναζήτησαν στο YouTube, αποτέλεσαν το περιεχόμενο διαφανειών στο power point και στη συνέχεια στη δημιουργία ενός περιοδικού με το πρόγραμμα FlipBookMaker και τον τίτλο «Το ατελιέ μου η Ευρώπη».