Ιστορία - Αγωγή Πολίτη

   Στα πλαίσια της ύλης του αναλυτικού προγράμματος της ΣΤ΄, υπάρχει ειδικό κεφάλαιο τόσο στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, όσο και στην Ιστορία, τα οποία αναφέρονται στον θεσμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πριν ξεκινήσει λοιπόν αυτό το πολιτιστικό «ταξίδι» στην Ευρώπη, σε συνεργασία με τον διδάσκοντα συνάδελφο της ΣΤ΄ τάξης, εκμεταλλευτήκαμε την ευκαιρία των αντίστοιχων μαθημάτων και οι μαθητές/τριες διδάχτηκαν τα θέματα αυτά νωρίτερα από ότι ήταν προγραμματισμένα έτσι ώστε να προηγηθούν των δραστηριοτήτων, όπως:

  • Πόσα και ποια είναι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
  • Τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. Την οργάνωση, τη λειτουργία και τις αρμοδιότητές τους.
  • Την ένταξη και την πορεία της χώρας μας στην Ε.Ε.
  • Οι σχέσεις μεταξύ των μελών-κρατών.
  • Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των Ευρωπαίων Πολιτών.

       Εφόσον οι μαθητές έλαβαν τις βασικές γνώσεις σχετικά με την ιστορία, τη δομή και λειτουργία της Ε.Ε. ακολούθησαν τρεις δραστηριότητες, οι οποίες σχεδιάστηκαν για να εξυπηρετήσουν το σκοπό και τους στόχους του προγράμματος. Για την υλοποίηση του προγράμματος χρησιμοποιήθηκε η διαθεματική προσέγγιση του θέματος. Για το σκοπό αυτό συνεργάστηκαν τρεις εκπαιδευτικοί σε τρία διαφορετικά διδακτικά αντικείμενα.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Δραστηριότητα 1η: 19 Μικροί Ξεναγοί

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της ευέλικτης ζώνης από την υπεύθυνη του προγράμματος και διήρκησε έξι διδακτικές ώρες. Εκτός όμως από το χρόνο που αφιερώθηκε εντός του μαθήματος οι μαθητές/τριες αφιέρωσαν χρόνο αναζήτησης πληροφοριακού υλικού και σε ώρες εκτός ωρολογίου προγράμματος.

Σκοπός της συγκεκριμένης δραστηριότητας ήταν να γνωρίσουν αντιπροσωπευτικά μνημεία και αξιοθέατα, φυσικά και τεχνικά, των κρατών – μελών της Ε.Ε.

Επιμέρους στόχοι της πρώτης δραστηριότητας ήταν οι μαθητές/τριες:

  • Να συμμετέχουν ως ισότιμα μέλη στην ομάδα, να αναγνωρίζουν και να τηρούν τους κανόνες συζήτησης.
  • Να εκφράζονται ελεύθερα περιγράφοντας τις εμπειρίες τους.
  • Να αιτιολογούν και να τεκμηριώνουν τις απόψεις τους.
  • Να κατανοούν την σημασία της από κοινού προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων ενός έργου.
  • Να αναλαμβάνουν ρόλους και να εργάζονται υπεύθυνα για την επίτευξη των στόχων τους ατομικών ή ομαδικών.

Περιγραφή Δραστηριότητας: Το «ταξίδι» ξεκίνησε στην Ευρώπη από μια γενικότερη συζήτηση στην ομάδα για το ποιες Ευρωπαϊκές Χώρες γνωρίζουν και σε ποιες από αυτές έχουν ταξιδέψει. Ο κάθε μαθητής περιέγραφε την εμπειρία του από το ταξίδι του, ανέφερε ποια μέρη-αξιοθέατα επισκέφτηκε και τι τον εντυπωσίασε. Αφού καταγράφτηκαν οι τοποθετήσεις των μαθητών, τους ζητήθηκε στην επόμενη συνάντηση να φέρουν όποιο υλικό διέθεταν από αυτό τους το ταξίδι (φωτογραφίες, καρτ-ποστάλ, video) και να κάνουν μια μικρή ξενάγηση στους συμμαθητές τους.

Με έναυσμα αυτές τις εμπειρίες των παιδιών, δόθηκε η ευκαιρία να τεθεί και μια κατάσταση προβληματισμού όσον αφορά στην ασφάλεια του εκάστοτε ταξιδιού τους εκτός χώρας.

Έγινε αναφορά στον αριθμό 112 τον οποίο μπορούν να καλέσουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπου κι αν βρίσκονται στην Ε.Ε. από κινητό και σταθερό χωρίς χρέωση στη μητρική τους γλώσσα και να λάβουν βοήθεια από εξειδικευμένο προσωπικό [8].

Επίσης έγινε αναφορά στην Ευρωπαϊκή κάρτα ασφάλισης ασθενείας, η οποία κάρτα παρέχεται δωρεάν στους πολίτες της Ε.Ε. για πρόσβαση σε ιατρικά αναγκαία κρατική περίθαλψη, κατά την προσωρινή διαμονή τους σε ένα από τα 27 κράτη μέλη της Ε.Ε., την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Ελβετία [9].

Επιπλέον τονίστηκε ότι, για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε άλλου προβλήματος κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, ακόμα και όταν ταξιδεύουν εκτός Ε.Ε, μπορούν να απευθυνθούν στην Ελληνική Πρεσβεία ή αν δεν υπάρχει στην συγκεκριμένη χώρα σε οποιαδήποτε άλλη πρεσβεία κράτους-μέλους της Ε.Ε.

Στη συνέχεια, κάθε μέλος της ομάδας, επέλεξε μία από τις χώρες της Ευρώπης (με εξαίρεση αυτή ή αυτές τις οποίες είχε ήδη επισκεφτεί) και ανέλαβε να συλλέξει γενικές πληροφορίες για αυτήν, να παρουσιάσει τα σημαντικότερα και αντιπροσωπευτικότερα μνημεία της και να επιλέξει αυτό που του/της έκανε την μεγαλύτερη εντύπωση. Κάθε μαθητής/τρια αιτιολόγησε την επιλογή του/της και έκανε μια μικρή έρευνα για την ιστορία, τους μύθους ή θρύλους που το συνοδεύουν, τον εμπνευστή του ή οτιδήποτε άλλο έκρινε σημαντικό.

Η λίστα των επιλογών των μαθητών διαμορφώθηκε ως εξής:

1.Big Ben (Αγγλία) [11], 2. Giant’s Causeway (Ιρλανδία) [12], 3. Atomium (Βέλγιο) [13], 4. Παρθενώνας (Ελλάδα) [14], 5. Σιαουλιάι (Λιθουανία) [15], 6. Πύλη του Βρανδεμβούργου (Γερμανία) [16], 7. Το πάρκο του Γκουέλ (Ισπανία) [17], 8. Ο ποταμός Rio Tinto (Ισπανία) [18], 9. Tο μνημείο των ανακαλύψεων (Πορτογαλία) [19], 10. Σπήλαιο Eisriesenwelt (Αυστρία) [20], 11. Χάλλστατ (Αυστρία) [21], 12. Lego land (Δανία) [22], 13. Αλατωρυχείο Βιελίτσκα (Πολωνία) [23], 14. Αμφιθέατρο των Φλαβίων (Ιταλία) [24], 15. Το μετρό της Στοκχόλμης (Σουηδία) [25], 16. Ο πύργος του Άιφελ (Γαλλία) [26], 17. Bigar Cascade (Ρουμανία) [27], 18. Βόρειο Σέλας (Φινλανδία) [28], 19. Η λίμνη Paterswoldse Meer (Ολλανδία) [29], 20. Tapolca (Ουγγαρία) [30]. Και τα κατέταξαν σε δύο κύριες ομάδες σε φυσικά και τεχνητά.

Τέλος, οι μαθητές, με το υλικό που συνέλλεξαν, δημιούργησαν από μία διαφάνεια στο power point, η οποία περιλάμβανε μία ή περισσότερες φωτογραφίες του φυσικού ή τεχνικού μνημείου, κείμενο με στοιχεία σχετικά με αυτό καθώς και ένα video, το οποίο αναζήτησαν στο YouTube, όπου αυτό ήταν εφικτό. Στη συνέχεια με το πρόγραμμα Ncesoft Flip Book Maker δημιουργήθηκε ένα περιοδικό με τον τίτλο «19 Μικροί Ξεναγοί».

Στις δύο τελευταίες διδακτικές ώρες οι μαθητές/τριες περιηγήθηκαν στο επίσημο site της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έπαιξαν ηλεκτρονικά παιχνίδια από τον σύνδεσμο «η γωνιά του παιδιού».